sobota 20. dubna 2013

Text, který prodává

Prodat, prodat, prodat. Nic jiného nás dnes nezajímá. Prodeje musí stoupat, ekonomika musí růst, musíme utrácet, musíme růst. Bez růstu se nám nepovede tak dobře, jako se nám doposud vedlo. I copywriting se musel tomuto základnímu očekávání společnosti přizpůsobit. Říká se, že copywriter je prodavač za klávesnicí psacího stroje. Jenže, pokud chceme pouze prodat, tak je naše strategie velmi krátkodobá. Dobrý copywriting pomáhá budovat dlouhodobý vztah. Jen text, který prodává, nestačí. Potřebujeme text, který dokáže prodat opakovaně, protože nelže, nezveličuje, informuje a nezatajuje.

Bohužel, je těžké dnes najít text, který by se nepokoušel alespoň o lehkou manipulaci. Naše vnímání je otupené, a proto už ani slova jako super a mega nefungují. Vše musí být aspoň hyper, aniž bychom měli přesnou představu, co to znamená. Už jenom proto, že když se napíše, že je to super cena, tak ve skutečnosti to znamená, že je to velmi předražené. Nicméně, naše vnímání slova super se hodně posunulo. A nano cena nevypadá tak sexy, že?

Napsat dobrý text bolí. Hodně. Je to stejné, jako napsat důležitý email v práci. Mnoho emailů dokážeme odbýt jednou jedinou větičkou, ale pokud nám o něco jde, dokážeme psát email i celý den. Jenom proto, že dobře a vhodně volíme slova, stavíme příběh a snažíme se druhou stranu pozitivně ovlivnit.

Nakonec, není to text, který dokáže prodat opakovaně. Je to příběh, který se nám podařilo sepsat, který prodává tu samou věc několikrát. Velmi dobře to vědí nakladatelé knih, kteří dokáží sepsat velmi krátký a emotivní příběh na přebal, který člověka v knihkupectví naladí, aby si chtěl přečíst ten velký příběh, který se skrývá uvnitř. Vědí, že mají necelou minutu na to, aby dokázali čtenáře ovlivnit. Vědí, že konkurence ostatních knih je ohromná a člověk může rychle uchopit další knihu a začít listovat. Jejich cíl je jasný, potřebují zastavit ono bezcílné bloumání a potřebují ponořit čtenáře do svého vlastního příběhu.

Texty na přebalech knih, zejména těch zahraničních, jsou opravdové příběhy a texty, které prodávají. Neprodávají věci nebo zážitky. Prodávají příběh, který si čtenář skutečně prožije ve své mysli. A ne vždy platí pravidlo, že čím horší kniha, tím lepší text na přebalu. Opravdu výborné knihy mají i výborné prodejní texty.

Pokud se chce člověk stát dobrým copywriterem, musí hodně číst. Já si občas říkám, že ještě více musí číst velké příběhy, které se odehrávají na obálce knihy.

Žádné komentáře:

Okomentovat