sobota 20. dubna 2013

Čtenář se rychle mění ...

Alois Jirásek by dnes už jistě nebyl úspěšný autor. Jediný úspěšný autor, který dnes dokázal prodat příběh na pokračování, byla paní Rowlingová, která vrátila alespoň pár dětí ke knize a k pravidelnému čtení. My ostatní už nemáme čas, abychom se prokousávali dlouhým textem. Web se tomu přizpůsobil. Stačí dva odstavce a v nich je třeba sdělit vše podstatné. Chceš vědět víc? Tady máš odkaz, který ti napoví víc. Nemáme čas, abychom četli pořádně. Nemáme čas, abychom přemýšleli nad významem dlouhých souvětí. Nevejde se sdělení do 160 znaků? Smůla bude odloženo na později. Na nikdy.

Napsat dnes text, který zaujme, to je opravdové umění copywritingu. Není to o textu, který dokáže prodat, je to o textu, který dokáže zaujmout. Dokáže čtenáře přesvědčit, že by měl udělat akci, která je v pozadí (a mnohdy i přímo v popředí) celého sdělení. Dokáže jej přesvědčit, že to učiní dobrovolně, což je velký rozdíl oproti manipulativním technikám. Manipulací dokážeme lidi přesvědčit k mnoha věcem, ale měli bychom pokaždé spíše lidi jemně pošťouchnout. Ti chytří prohlédnou manipulaci okamžitě, ti pomalejší to prokouknou později a o to více naštvaní budou.

Copywriting je umění samo o sobě. Napsat pěkný text, který přirozeně plyne, vyžaduje soustředění a úsilí. Nevznikne sám, nevznikne na první pokus. Napsat kus dobrého prodejního textu na první dobrou, to nedokáže ani génius.

Žádné komentáře:

Okomentovat